Terug

Pilotschool Finlandia: ‘Een mooie kans voor onze leerlingen!’

January 11, 2022
Artikel

Op acht verschillende Rotterdamse basisscholen is in samenwerking met Campus Nederland een pilot gestart waarbij de leerlingen aan de slag gaan met een innovatief en baanbrekend onderwijsprogramma. Het blended learning programma is gericht op het verhogen van het gevoel van welbevinden en het opdoen van veerkracht in combinatie met talentontwikkeling. Wij gingen in gesprek met Barbera Everaars, waarnemend directeur van basisschool Finlandia, over de samenwerking met Campus Nederland en haar ervaring met het programma tot nu toe.

Naast zeven andere Rotterdamse basisscholen, is het Campus Nederland Blended Learning Programma eind oktober van start gedaan op obs Finlandia. Op iedere school volgen 15 leerlingen dit traject tot het einde van dit schooljaar. Barbera Everaars ziet het programma als een mooie kans voor de leerlingen van haar school: ‘Het is zo fijn voor deze kinderen dat zij de kans krijgen om bezig te zijn met hun eigen ontwikkeling, voorbereiding op de toekomst en dat zij kunnen ondervinden dat doorzettingsvermogen een zeer belangrijk facet is in het leven. Het is belangrijk om niet alleen maar te focussen op het goed kunnen lezen en schrijven, maar juist op die andere vaardigheden zoals bijvoorbeeld de 21e-eeuwse vaardigheden en verantwoordelijkheid nemen.’                                          

Persoonlijke begeleiding
Op iedere pilotschool is een eigen CampusNL-tutor werkzaam, op één school zelfs twee. De gehele pilot begeleiden zij 15 leerlingen tijdens het uitvoeren van het programma. Op Finlandia is dit Nisrine. Wekelijks gaat zij met de leerlingen aan de slag, zowel in kleine groepjes als één op één. Barbera vertelt: ‘De leerlingen houden echt de tijd in de gaten om te zien wanneer ze eindelijk naar Nisrine mogen. Het is voor de deelnemers vooral fijn dat de focus even op hen ligt. Dit is ook gewoon heel belangrijk, want alle leerlingen moeten natuurlijk meegaan met de gehele stroom, maar hebben daarnaast vaak nog hun eigen zorgen. Het is dan fijn dat je even een moment hebt waar je deze dingen kunt vertellen. Daarnaast vinden wij het als school ook erg fijn dat de tutor een heel jaar werkzaam is bij ons op school, waardoor Nisrine ook écht onderdeel is van het team.’

Nisrine vertelt: ‘Ik heb mijn eigen lokaal waar ik met de kids aan de slag kan gaan zonder afleidingen van buitenaf. Ik probeer het hier vertrouwd en persoonlijk te maken voor de leerlingen, bijvoorbeeld door middel van een dankbaarheidsmuur en een kwaliteitenmuur. Ik merk dat de kinderen het heel leuk vinden om deze te vullen!’ Volgens Nisrine reageren de leerlingen erg enthousiast en positief op het programma: ‘Dit is heel anders dan de standaard vakken die zij normaal krijgen, de leerlingen zijn daarom erg geïnteresseerd. Ook vinden ze het leuk om creatief bezig te zijn en op een andere, interactieve manier les te krijgen.’ 

Veerkracht als rode draad
Het thema veerkracht vormt de rode draad in het blended learning programma. Aan de hand van de lessen van Leer-& Veerkracht gaan de leerlingen aan de slag met sociaal-emotionele ontwikkeling. ‘Het fijne is dat het thema veerkracht op een positieve manier ingezet wordt. En dat is belangrijk voor de kinderen hier op school. Daarom is het goed om met de kinderen te kijken naar wat er eigenlijk allemaal in je hoofd en lichaam gebeurt op het moment dat iets wat moeilijker gaat of wanneer je even niet weet hoe je iets moet gaan oplossen,’ aldus Barbera.

Finlandia kijkt ontzettend uit naar het verloop van het programma. Barbera: ‘Ik hoop dat we met dit programma kunnen bereiken dat de kinderen meer vertrouwen in zichzelf zullen krijgen en handvatten meekrijgen voor het aanpakken van uitdagende zaken, waardoor zij zich in de toekomt niet zomaar uit het veld laten slaan.’ Daarnaast hoopt Barbera dat de leerlingen vooral veel plezier beleven aan het leren van nieuwe dingen en dat zij een prachtige bagage meekrijgen voor de rest van hun leven. ‘Het zou mooi zijn als dit programma niet alleen bij de pilot blijft, maar dat het uitgebreid wordt voor nog veel meer kinderen in Nederland!’  

Bekijk hier de video met uitleg over het Campus Nederland Blended Learning Programma!



April 18, 2024
Nieuws

Deelnemers Lentecampus010 doen mee aan Minecraft Challenge Rotterdam

Stichting Campus Nederland werkt samen met IT Campus Rotterdam en Deloitte om de Minecraft Challenge Rotterdam te organiseren voor deelnemers van Lentecampus010. Op vijf basisscholen zal tijdens de Lentecampus de Minecraft Challenge Rotterdam worden georganiseerd voor de leerlingen van de bovenbouw.

Lees verder
Lees verder
April 17, 2024
Nieuws

Bedrijfsbezoeken door leerlingen Comenius Lyceum

Gisteren hebben de leerlingen van het Comenius Lyceum Capelle verschillende bedrijven bezocht in het kader van Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Deze bedrijfsbezoeken zijn georganiseerd door Stichting Campus Nederland voor het project Expeditie HAVO.

Lees verder
Lees verder
April 9, 2024
Artikel

Invulling School & Omgeving draagt bij aan visie van De Provenier

De subsidie School & Omgeving biedt scholen de mogelijkheid om tijdens- en na schooltijd extra activiteiten aan te bieden aan hun leerlingen. Stichting Campus Nederland draagt bij aan de invulling van deze subsidie voor de Rotterdamse basisschool De Provenier.

Lees verder
Lees verder