
Acht Rotterdamse basisscholen zetten extra in op het verhogen van welbevinden van leerlingen
Bestuurders, schoolleiders en docenten maken zich vooral zorgen over het effect van de coronacrisis op de motivatie, het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie naar de gevolgen van 16 maanden corona (maart 2020 – juli 2021) voor het onderwijs.
Op acht verschillende Rotterdamse basisscholen is in samenwerking met Campus Nederland een pilot gestart waarbij de leerlingen aan de slag gaan met een innovatief en baanbrekend onderwijsprogramma. Het blended learning programma is gericht op het verhogen van het gevoel van welbevinden en het opdoen van veerkracht in combinatie met talentenontwikkeling.
De methodiek sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen en stimuleert het leren van nieuwe stof vanuit nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie. Mandy Markerink, directeur Campus Nederland: “Krachten bundelen is hierbij belangrijk, dus samen met verschillende experts hebben we aan dit programma gewerkt, waarin tutoring, vernieuwende effectieve online modules en fysieke- en digitale ervaringen zijn gecombineerd.’’
Persoonlijke aandacht door tutoren
Per school zullen leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 persoonlijk begeleid worden door een eigen CampusNL-tutor. Tijdens een interne opleidingsmaand zijn de tutoren intensief getraind op de diverse thema’s uit het programma. Tutor Samia: ‘’De lessen van de opleidingsmaand hebben bijgedragen aan mijn zelfontwikkeling. Ik heb een positiever denkbeeld en heb handvatten aangereikt gekregen die mijn leven verrijken. Ik heb een grote behoefte om alles wat ik heb geleerd de afgelopen maand, toe te passen in de praktijk. Er staat de deelnemers een mooi avontuur te wachten. Ik hoop vooral dat de leerlingen naast het opdoen van nieuwe skills, zullen voelen dat zij gezien worden. Het mooiste resultaat zal zijn dat de lessen een positieve impact hebben op de rest van hun leven.’’

Buiten de gebaande paden
Tot het einde van schooljaar ’21/’22 vindt de pilot plaats op de acht verschillende Rotterdamse basisscholen van de schoolbesturen RVKO en BOOR. De Erasmus Universiteit Rotterdam zal een impactmeting doen naar de effecten van de pilot. De impact van het programma op het gevoel van welbevinden van de leerlingen zal centraal staan. Tegelijkertijd wordt er ook gekeken naar de leerwinst die door het programma wordt behaald. Arina Rook, directrice van basisschool de Catamaran: ‘’Onze school heeft de handen ineen geslagen met Campus Nederland omdat wij denken dat het programma een positief effect zal hebben op de leerlingen die deelnemen aan de pilot. Het is erg fijn dat zij individuele aandacht zullen krijgen en dat er wordt gekeken naar hun talenten. Het is mooi dat de leerlingen hun talenten kunnen gebruiken om beter te worden in de vakken waar ze nu soms nog moeite mee hebben.’’ Op dit moment wordt er in de klassen van De Catamaran ook al gefocust op veerkracht. Arina’s aandacht ging dan ook direct naar dit thema: ‘’Veerkracht is de sleutel tot alles. Ik hoop dat er een mooie wisselwerking ontstaat in de klassen waarbij de deelnemers van de pilot hun opgedane kennis kunnen uitdragen naar hun klasgenootjes. Ze kunnen elkaar hierin versterken.’’
De trotse samenwerking van bijzondere partners die dit mede mogelijk gaan maken:Deloitte, Deloitte Impact Foundation, De Onderwijs Alliantie, ErasmusX, Stichting NIVOZ, Stichting Meester Rembrandt, Echt Onderwijs, Leer- & Veerkracht, Leesvink, Fontys Hogescholen, De Maatschappelijke Alliantie, Aflatoun Nederland, Wandering the Future, Indicia, Schoolblocks, LessonUp, Jeugdfonds Sport en Cultuur en Nieuwsgierig Denken