Terug

Medewerkers van Deloitte aan de slag als mentor tijdens Zomercampus010!

September 16, 2022
Artikel

Al ruim twee jaar is de Deloitte Impact Foundation een belangrijke partner van Stichting Campus Nederland. Via het WorldClass Programma – de onderwijspijler van de Deloitte Impact Foundation, gericht op het verbeteren van kansengelijkheid in Nederland – zet de organisatie zich in voor de groei en professionalisering van de CampusNL-programma’s, om zoveel mogelijk kinderen een betere toekomst te bieden. Ruim 6.000 leerlingen uit het primair- en voortgezet onderwijs hebben in het afgelopen jaar een programma van Campus Nederland gevolgd, onder het Rotterdamse label Campus010. Afgelopen zomervakantie zijn vijf medewerkers van Deloitte met veel enthousiasme aan de slag gegaan als mentor tijdens Zomercampus010 - een week vol workshops en clinics gericht op talentontwikkeling voor kinderen uit Rotterdam. Vanuit de Deloitte Impact Foundation krijgen alle medewerkers van Deloitte de kans om organisaties te helpen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Lodewijk en Bolot kozen voor mentorschap tijdens de Zomercampus, wij spraken hen over hun ervaring!

Lodewijk werkt sinds een jaar op de afdeling Forensic van Deloitte, waar hij onderzoek doet naar fraude en financiële criminaliteit. Een totaal andere wereld dan het onderwijs. Juist daarom leek het hem een mooie ervaring om zijn ‘uren’ hiervoor in te zetten. Hij vertelt: ‘Toen ik van een collega hoorde over het begeleiden van een groep kinderen tijdens Zomercampus010 werd ik gelijk nieuwsgierig. Ik werd getriggerd omdat ik zelf nooit naar een zomerschool ben geweest en ik erg benieuwd was naar deze ervaring. Daarnaast woon ik zelf in Rotterdam dus voor mij was de locatie waar ik stond om de hoek.’

Een geslaagde start van de week!
Lodewijk vertelt dat hij de eerste dag wel een beetje gespannen was. ‘Omdat dit allemaal nieuw voor mij was, wist ik nog niet zo goed wat ik kon verwachten. Je moet natuurlijk maar wel net een klik hebben met de kinderen. Er ging dus zeker door m’n hoofd van What if?’ Het tegendeel werd gelukkig snel bewezen, hij vertelt: ‘Ik werd aan een andere mentor gekoppeld die al veel ervaring heeft tijdens deze Campussen. Al snel gingen we de kinderen van ons groepje ophalen en dat liep gelijk lekker. Vanaf het eerste moment was het supergezellig met de kids. De kinderen zijn heel onschuldig en geven op alles eerlijk antwoord waardoor je hele leuke gesprekken met ze hebt. Na een paar uur vroeg een meisje heel lief: ‘Meester bent u er morgen ook?’ Dat is al helemaal leuk om te horen!’

De leerlingen van de Finlandia in Rotterdam volgen een Calisthenics-clinic
Fotografie: LOOR.fotografie©
Lodewijk doet creatief mee met de textielworkshop
Fotografie: LOOR.fotografie©

Actief meedoen met workshops
De dagen daarna zijn voorbij gevlogen volgens Lodewijk, zeker omdat hij zelf ook fanatiek mee deed met de workshops. ‘Je bent natuurlijk de hele ochtend bezig met activiteiten. Hierbij vond ik het leuk en belangrijk om zelf ook mee te doen, bijvoorbeeld met basketbal, boetseren en calisthenics. Je wilt toch betrokken zijn en ik merk dat de kinderen er enthousiast van worden.’ Wat Lodewijk opviel is dat de deelnemers erg gemotiveerd zijn: ‘Ondanks dat niet iedereen alle workshops evengoed ligt, doet toch iedereen enthousiast mee. Ze hadden een workshop Spaans en de dagen daarna bleven ze dingen in het Spaans zeggen. Dat vond ik heel bijzonder, het is dus echt bij ze blijven hangen.’ Een bijzonder momentje vond Lodewijk het doorzettingsvermogen van één specifiek meisje uit zijn groep. ‘Bij de workshop calisthenics werden er verschillende wedstrijdjes gehouden. Zo moesten ze zo lang mogelijk tegen de muur zitten in een hoek van 90 graden, zo veel mogelijk opdrukken en zo lang mogelijk hangen met gestrekte armen. Eén meisje won het allemaal! Je kon dus echt zien dat zij hier talent voor heeft!’

Het enthousiasme van de deelnemers kan Bolot beamen. Bolot werkt normaal gesproken als accountant bij Deloitte, maar heeft haar functie een week lang ingeruild voor mentor van een groepje leerlingen uit groep 3 en 4. ‘Wat ik heel mooi vind om te zien is dat de kinderen overal zo makkelijk in stappen. Ze roepen de hele dag door ‘Makkie!’ en het lukt ze uiteindelijk allemaal. Zo onbevangen. Daarnaast beïnvloeden de leerlingen elkaar op een positieve manier’, aldus Bolot. De week is Bolot positief bevallen: ‘Wat ik erg leuk vond aan deze week is dat je echt een band opbouwt met de leerlingen. Het is fijn dat je bij één groep zit waardoor je ze goed leert kennen. Constant hebben ze grappige verhalen. Ik vind het dus een mooi initiatief om aan mee te werken!’

Bolot begeleidt de kinderen tijdens de workshop van het Wereldmuseum
Fotografie: LOOR.fotografie©
De leerlingen van de Jan Antonie Bijloo maken hun eigen video
Fotografie: LOOR.fotografie©

Toekomstige aansluitmogelijkheden
Naast de Zomercampus organiseert Campus Nederland nog veel meer programma’s zoals Herfst- Winter- & Lentecampussen en losse Campus-dagen waarbij het mogelijk is om één dag mentor te zijn van een groepje leerlingen. Daarnaast kunnen er ook groepjes leerlingen begeleidt worden tijdens Waanzinnige Woensdagen, waarbij leerlingen nieuwe ervaringen opdoen tijdens educatieve excursies. Denk hierbij aan het voor het eerst bezoeken van musea, het lopen van een stadsroute of het bezichtigen van bijzondere plekken in Nederland zoals de Deltawerken.

Een week lang een groepje begeleiden als mentor kan lastig te combineren zijn naast eigen werkzaamheden, daarom zijn de losse Campusdagen en de Waanzinnige Woensdagen interessant voor medewerkers van Deloitte. Lodewijk ziet het zeker zitten om zich nogmaals in te zetten als mentor: Als ik beschikbaar ben zou ik zeker nog een keer mee doen als mentor! Mentor tijdens een Waanzinnige Woensdag klikt ook erg interessant, dit is ook makkelijker te combineren met mijn werkrooster omdat dit maar één middag is. Ik heb zelfs al een aantal collega’s verteld dat deze week echt superleuk was. Ik zou het hen dus 100% zeker aanraden!’

Wij zijn ontzettend blij dat vijf medewerkers van Deloitte zich keihard hebben ingezet om de deelnemers van Zomercampus010 een onvergetelijke week te bieden!

Zoekt uw organisatie ook naar manieren om maatschappelijk betrokken te zijn? Overweeg dan om een samenwerking aan te gaan met Campus Nederland zodat uw medewerkers impact kunnen maken als mentor tijdens een van onze diverse programma’s. U kunt contact met ons opnemen via info@campusnederland.nl

May 17, 2024
Nieuws

Rotterdams onderwijscongres maakt kennisdeling mogelijk

Op woensdag 22 mei organiseert Stichting Campus Nederland de tweede editie het Inspiratiecongres ‘Welbevinden & Geluk in het Onderwijs’. De locatie is Debatpodium Arminius in Rotterdam. Het congres staat in het teken van het belang van talentontwikkeling voor het jonge brein in relatie tot kansengelijkheid.

Lees verder
Lees verder
May 15, 2024
Artikel

Nieuwe ervaringen tijdens de vierde Lentecampus010-editie

In de meivakantie heeft Stichting Campus Nederland in samenwerking met 13 Rotterdamse basisscholen de vierde editie van Lentecampus010 georganiseerd. Deelnemers hebben tijdens Lentecampus010 verschillende workshops en clinics op het gebied van sport, cultuur en natuur- en milieueducatie gevolgd.

Lees verder
Lees verder
May 7, 2024
Artikel

Minecraft Challenge Rotterdam: Innovatieve ideeën bedacht tijdens Lentecampus010

Gedurende Lentecampus010 is op vijf basisscholen de Minecraft Challenge Rotterdam georganiseerd in samenwerking met IT Campus Rotterdam en Deloitte. Deelnemers van Lentecampus010 hebben in de Minecraft Challenge een oplossing mogen ontwerpen en bouwen in Minecraft Education voor het Rijnhaven-gebied op Rotterdam-Zuid.

Lees verder
Lees verder