Afgelopen week zijn er voor het eerst Campusdagen georganiseerd voor de leerlingen van de Paus Joannesschool. Zeventien groepen uit de boven- en onderbouw volgden verschillende workshops en clinics die in het teken stonden van sociale ontwikkeling. Lees in dit artikel meer over de workshops en de ervaringen op school.
Marjolein Le Maitre, leerkracht en teamleider op de Paus Joannesschool, vertelt over het thema van de Campusdagen: "Tijdens deze eerste Campusdagen gingen de leerlingen aan de slag met het thema sociale ontwikkeling: werken aan groepsgevoel, hoe ga je met elkaar om, hoe reageer je in conflictsituaties, acceptatie en begrip voor elkaar.”
Op basis van dit thema werden verschillende workshops en clinics aangeboden aan de leerlingen. Zo vertelt Marjolein: “De kinderen krijgen workshops aangeboden in het kader van talentontwikkeling. Voor ons is het belangrijk dat kinderen uniek zijn en gewaardeerd worden om hun eigenheid en persoonlijke talenten.”
Zelfverdediging
Tijdens de Campusdag volgden de leerlingen onder andere de workshop ‘zelfverdediging’ van Zsterk. Hier hebben de leerlingen onder begeleiding technieken uit verschillende verdedigingssporten geleerd. De focus lag op het versterken van hun zelfvertrouwen, het ontwikkelen van weerbaarheid en het aanleren van effectieve manieren om zichzelf te verdedigen in uiteenlopende situaties.
Debat
De leerlingen werden tijdens de debatworkshop van Teamworkers aangemoedigd om vragen te stellen, kritisch na te denken en hun mening duidelijk te verwoorden. Door middel van interactieve oefeningen leerden ze ook te luisteren naar de perspectieven en argumenten van hun klasgenoten.
Het enthousiasme van de leerlingen over de workshops is goed te merken. Zo deelt een leerling uit groep 4 hoe zij de Campusdag heeft ervaren: “Ik vind de Campusdag heel leuk. We hebben net geleerd om onszelf te kunnen verdedigen. We kregen allemaal trucjes uitgelegd die we daarna moesten oefenen. Ik zat vroeger op judo, maar ik kende de trucjes nog niet. Het leukste vond ik de karateschop. Bij debatles hebben we geleerd om elkaar vragen te stellen en te praten over de stelling op het bord.”
Voorlichting social media
Daarnaast volgden de leerlingen ook een workshop van Voorlichting op Scholen, waarin wordt gesproken over de gevaren en verantwoordelijkheden bij het gebruik van sociale media. De leerlingen ontdekten hoe hun online gedrag invloed kan hebben op hun privacy en veiligheid. Door middel van voorbeelden en actuele situaties kregen de leerlingen praktische tips om bewuster en veiliger met social media om te gaan. Deze les stimuleerde hen om kritisch na te denken en verstandige keuzes te maken in de digitale wereld.
Campusdag geeft het schoolteam ruimte en tijd
Marjolein deelt de voordelen van het organiseren van een Campusdag op de Paus Joannesschool: “De Campusdagen geven het team ruimte om met elkaar en van elkaar te leren. Door het inzetten van Campus Nederland is er extra tijd om aandacht te besteden aan leerdoelen of onderwerpen, waar vaak na school weinig fut voor is. De kinderen waren heel enthousiast, de dagen verliepen ordelijk en in lijn met onze schoolafspraken."
We spraken ook Jan Vos, leerkracht en MT-lid van de Paus Joannesschool, over de Campusdagen: "De Campusdagen bieden leerlingen een educatieve invulling van de middagen. We hopen dat de leerlingen door aan de slag te gaan met het thema sociale ontwikkeling tijdens de Campusdag hebben geleerd hoe zij individueel kunnen bijdragen aan de veiligheid in een groep. De organisatie en begeleiding van Campus Nederland tijdens de Campusdag was goed.”
Komende tijd blijven we Campusdagen organiseren in samenwerking met de Paus Joannesschool met verschillende thema’s. We kijken uit naar een leerzaam schooljaar!
Afgelopen week vonden er voor het eerst Campusdagen plaats voor de leerlingen van het Marnix Gymnasium. De leerlingen kregen, verdeeld over twee dagen, workshops en gastlessen in verschillende thema’s. Hoe vonden de leerlingen de workshops en gastsprekers? En hoe heeft de afdelingsleider de Campusdagen ervaren? Je leest het in dit artikel.
Lees verderTijdens Zomercampus010 hebben leerlingen van OBS De Tuimelaar uit Hoogvliet een bijzondere bijdrage geleverd aan het afscheid van burgemeester Ahmed Aboutaleb. Zij werkten tijdens een workshop, gegeven door De Havenloods en het Veerhuis, drie dagen lang vol enthousiasme aan artikelen die zijn verschenen in een speciale afscheidskrant.
Lees verderDeelnemers van Zomercampus010 hebben drie dagen lang samen met De Havenloods en het Veerhuis gewerkt aan eigen artikelen over het vertrek van de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. Deze artikelen worden gepubliceerd in de afscheidskrant voor de burgemeester die wordt gemaakt in samenwerking met De Havenloods, Het Veerhuis en de gemeente Rotterdam.
Lees verderBen je als schoolleider of bestuurder op zoek naar een effectief en waardevol programma voor je leerlingen? Lees hier meer of neem via onderstaande button contact met ons op voor meer informatie!
Neem contact op!