Terug

Minecraft Challenge Rotterdam: Innovatieve ideeën bedacht tijdens Lentecampus010

May 7, 2024
Artikel

Gedurende Lentecampus010 is op vijf basisscholen de Minecraft Challenge Rotterdam georganiseerd in samenwerking met Gemeente Rotterdam, IT Campus Rotterdam en de Deloitte Impact Foundation. Deelnemers van Lentecampus010 hebben in de Minecraft Challenge een oplossing mogen ontwerpen en bouwen in Minecraft Education voor het Rijnhaven-gebied op Rotterdam-Zuid. Wij spraken een aantal deelnemers over hun ervaring. 

Daarnaast spraken wij ook met Deveny Kembel, projectleider vanuit de Gemeente Rotterdam van de Minecraft Challenge. Zo vertelt Deveny het volgende: “Ik vind het super dat de leerlingen tijdens de Lentecampus de mogelijkheid krijgen om aan de slag te gaan met de Minecraft Challenge. Dankzij de begeleiders van Deloitte worden de leerlingen op een laagdrempelige manier geïntroduceerd met hoe het is om mee te bouwen aan een duurzame, klimaat adaptieve toekomst en wat daar bij komt kijken. Het is fijn dat dankzij de begeleiders extra hulp aanwezig is, maar ook om wat dieper op de materie in te kunnen gaan zoals duurzaamheid wat niet voor alle kinderen even makkelijk te begrijpen is. Zo leren en spelen ze tegelijkertijd!” 

Dag 1: Kennismaking en conceptontwikkeling
Op de eerste dag hebben de leerlingen kennisgemaakt met de Minecraft Challenge Rotterdam. De leerlingen werden in groepjes ingedeeld en mochten een globaal concept bedenken voor hun bouwproject bij de Rijnhaven. Rene (11 jaar, OBS Kasteel Spangen) vertelt het volgende: “Wij moesten vandaag een gebouw kiezen en een tekening maken van hoe je het gebouw beter en milieuvriendelijker kan maken. Ik heb op het Maaspodium een dak getekend met zonnepanelen en bomen en naast het gebouw ook windmolens, omdat het gebouw nu best leeg is met alleen maar glas en steen en weinig gras en bomen.”

Dag 2: Bouwstart in Minecraft Education
Op dag twee gingen de groepjes aan de slag met het opzetten van de basisstructuur van het ontwerp dat zij de dag ervoor hadden getekend in Minecraft Education. Oriana (10 jaar, Christophoor): “Ik vind het heel leuk om mee te doen aan de Minecraft Challenge, omdat je je creativiteit kan laten zien. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het bouwen van een huis dat we gisteren hebben getekend. Hier willen we ook dieren bij zetten en nog heel veel andere dingen!”

Dag 3: Ontwerp ontwikkeling en eerste presentatie
Er werd tijdens de derde dag van de Minecraft Challenge verder gewerkt aan het bouwen van de ontwerpen in Minecraft Education. Daarnaast presenteerden de leerlingen hun ontwerp in de klas en lieten zij zien wat ze tot nu toe hadden gebouwd. Mina (11 jaar, Stephanusschool) vertelt: “Wij hebben vandaag allemaal koraal en vissen in het water gezet. We zijn van plan om een eiland te maken met daarop een grasveldje en bloemen. Je kan op het eiland komen met een boot vanaf de Rijnhaven.”

Dag 4: Verfijning en detailing
De groepen hebben tijdens dag vier gewerkt aan het verfijnen van hun ontwerpen en deze gedetailleerd gemaakt. Hierbij werd ook gewerkt aan het integreren van duurzaamheidsaspecten op de ontwerpen van de leerlingen. Hyab (9 jaar, OBS Jan Antonie Bijloo) vertelt: “Ik ben met mijn groepje een villa en een zwembad aan het bouwen. Maar het is best moeilijk en we willen ook nog een restaurant gaan bouwen. Het lijkt me leuk als de burgemeester het ook ziet en dat het misschien wel echt in Rotterdam komt, dat zou heel tof zijn!”

Dag 5: Afronding en eindpresentatie
Gedurende de laatste dag van de Minecraft Challenge mochten de leerlingen hun definitieve ontwerpen presenteren aan de hele klas. Daarnaast werd er ook een opname van de ontwerpen gemaakt en ingezonden voor de Challege. Mila (10 jaar, De Provenier) vertelt: “Vandaag hebben we de laatste dingetjes afgemaakt. Zo hebben we nog meer zonnepanelen op de rest van de huizen geplaatst. Ons idee was om meer natuur en minder elektriciteit te gebruiken. Daar hebben we een filmpje van gemaakt waarin we hebben verteld over wat we allemaal in Minecraft hebben gebouwd en hoe we het duurzaam hebben gemaakt.”

Meerwaarde deelname Minecraft Challenge Rotterdam
Deveny deelt het volgende over de meerwaarde voor de leerlingen aan het deelnemen aan Lentecampus010: “Met een achtergrond in communicatie en een passie voor jongeren en het onderwijs vind ik het supergaaf om onderdeel van dit project te zijn. De Minecraft Challenge is meer dan alleen een spel. Het biedt jongeren een kans om hun stem te laten horen, talent te tonen en mee te denken aan de toekomst van hun stad. Daarnaast wordt bewustzijn gecreëerd én vergroot. De combinatie van talentontwikkeling, het stimuleren van digitale vaardigheden en tegelijkertijd werken aan een wereldwijd probleem maakt het meewerken aan dit project voor mij heel mooi en waardevol. Door Minecraft als platform te gebruiken worden jongeren op een leuke en speelse wijze ingelicht over de acties die ze kunnen ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden. Onderwijs is hierin een sleutel voor het creëren van een duurzamere en inclusievere toekomst voor iedereen.”

Daarnaast is Deveny ook langs geweest op OBS Kasteel Spangen gedurende Lentecampus010. Hier vertelt zij het volgende over: “Tijdens mijn bezoek afgelopen maandag en donderdag merkte ik al gauw de enthousiasme van de leerlingen. Sommige groepjes gingen meteen aan de slag waar andere nog even moesten wennen. Een ding hadden ze wel gemeen en dat was hun creativiteit. Van zonnepanelen, uitkijktorens tot aan grote aquariums; het kwam allemaal voorbij! Ik ben erg benieuwd naar de eindresultaten.”

Wij zijn trots op de creatieve ideeën van de leerlingen die zij hebben gerealiseerd voor de Minecraft Challenge Rotterdam!
Veel dank aan IT Campus Rotterdam, Deloitte en Gemeente Rotterdam.

May 17, 2024
Nieuws

Rotterdams onderwijscongres maakt kennisdeling mogelijk

Op woensdag 22 mei organiseert Stichting Campus Nederland de tweede editie het Inspiratiecongres ‘Welbevinden & Geluk in het Onderwijs’. De locatie is Debatpodium Arminius in Rotterdam. Het congres staat in het teken van het belang van talentontwikkeling voor het jonge brein in relatie tot kansengelijkheid.

Lees verder
Lees verder
May 15, 2024
Artikel

Nieuwe ervaringen tijdens de vierde Lentecampus010-editie

In de meivakantie heeft Stichting Campus Nederland in samenwerking met 13 Rotterdamse basisscholen de vierde editie van Lentecampus010 georganiseerd. Deelnemers hebben tijdens Lentecampus010 verschillende workshops en clinics op het gebied van sport, cultuur en natuur- en milieueducatie gevolgd.

Lees verder
Lees verder
April 23, 2024
Artikel

Leerlingen Penta De Oude Maas volgen met enthousiasme naschoolsprogramma

Stichting Campus Nederland organiseert in samenwerking met Penta De Oude Maas uit Spijkenisse een naschools programma. Tijdens het naschoolse programma volgen de leerlingen van deze middelbare school een reeks workshops of clinics. Doordat de leerlingen wekelijks aan de slag gaan met dezelfde vaardigheid, kunnen zij hun talenten ontdekken en ontwikkelen op d

Lees verder
Lees verder