Terug

Nieuwe workshop: ‘Building Bots with Kids’ door de Deloitte Impact Foundation

October 30, 2023
Artikel

Afgelopen Herfstcampus hebben leerlingen van verschillende scholen een week lang een divers aanbod aan workshops gevolgd. Een van de workshops die de leerlingen hebben gevolgd is: Building Bots with Kids. Deze workshop is aangeboden vanuit onze partner, de Deloitte Impact Foundation, waarmee we al ruim 2,5 jaar samenwerken. Lees hieronder hoe de Deloitte Impact Foundation, door middel van de zelf ontworpen workshop, maatschappelijke impact maakt op de deelnemers van de CampusNL programma’s. 

Het ontstaan van Building Bots with Kids
De Deloitte Impact Foundation moedigt medewerkers van Deloitte aan om hun eigen initiatief te starten om zo maatschappelijke impact te creëren. Zo ook Nikie van Duurling, die Building Bots with Kids is gestart. “We willen de "angst” wegnemen dat programmeren niets voor hen is. Je opleiding hoeft niet per se technisch te zijn, maar je moet wel echt weten hoe je technologie moet gebruiken als je goed wilt functioneren in onze toekomstige maatschappij”, aldus Nikie.  

Met een klein budget, met simpele robots, is Nikie in 2017 gestart met het bezoeken van scholen samen met zes andere collega’s uit haar team. Het project kwam al snel Deloitte-breed onder de aandacht, vele scholen toonden interesse en zo breidde de workshop zich snel uit. Facilitator Ygrain die het parcours van workshop heeft ontwikkeld vertelt: “Ik vind het leuk om te zien dat kinderen die niet zo gewend zijn aan technologie geïnspireerd raken door onze trainingen. We brengen technologie binnen hun bereik.”

Hoe ziet een workshop eruit? 
Tijdens een 1,5 uur durende workshop maken kinderen kennis met LEGO robots en met het ontwerpen van een spel. Aan de hand van wat vragen en uitleg worden de kinderen getriggerd om actief na te denken over de technologie. Vervolgens wordt de groep verdeeld in tweeën, die afwisselend met de robots aan de slag gaan en het spel gaan ontwerpen. De sessie wordt afgesloten met het klassikaal spelen van het, door de kinderen geprogrammeerde, spel en nabespreking van de workshop.

Klik hier voor een kort filmpje

Kennis maken met technologie
Met de workshop wil de Deloitte Impact Foundation leerlingen kennis laten maken met technologie en hen voorbereiden op de toekomst. Jasper de Jong die nu de workshop Building Bots with Kids reguleert vertelt hoe ze dat doen: “Het concept ‘joint exploration’ staat in de sessie voorop, waardoor kinderen op een laagdrempelige wijze en spelenderwijs in aanraking komen met nieuwe technologieën.”

Verder wordt gedurende de workshop aan de leerlingen de basisprincipes van programmeren en coderen geleerd. Dit wordt gedaan door de LEGO robots te programmeren om bepaalde taken uit te voeren. Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van RPA-software (UiPath) om geautomatiseerde processen te creëren. Nog belangrijker: ze worden aangemoedigd om problemen op te lossen en creatieve oplossingen te verzinnen in een speelse omgeving!

Ervaring
Tot slot vroegen wij Jasper hoe hij en zijn collega’s de workshops hebben ervaren gedurende de CampusNL-programma’s. Jasper: “Het is voor ons superleuk om een sessie Building Bots with Kids te verzorgen tijdens de Campusdagen. De organisatie zit strak in elkaar en de leerlingen zijn enthousiast om de workshops te volgen! We weten elkaar altijd te vinden en kijken uit naar nog vele workshops Building Bots with Kids bij CampusNL!” 

Wij hebben erg genoten van de workshop Building Bots with Kids en van het enthousiasme van de leerlingen tijdens de workshop. Veel dank aan de Deloitte Impact Foundation voor het verzorgen van deze leerzame en innovatieve ervaring voor de leerlingen.


June 7, 2024

Deelnemers Lentecampus010 winnaars van de Minecraft Challenge Rotterdam!

Asya, Maas en Flint van basisschool de Provenier vormden een van de winnende groepjes van de Minecraft Challenge. De leerlingen werden verrast door een bezoek aan hun school van Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Evenementen, die de prijs aan de winnaars overhandigde.

Lees verder
Lees verder
May 24, 2024
Nieuws

Tweede editie van het Stichting Campus Nederland Inspiratiecongres 'Welbevinden & Geluk in het Onderwijs'

Op woensdag 22 mei 2024 vond de tweede editie van het Stichting Campus Nederland Inspiratiecongres 'Welbevinden en Geluk in het Onderwijs' plaats. Dit evenement werd georganiseerd bij Debatpodium Arminius is Rotterdam in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van OCW.

Lees verder
Lees verder
May 17, 2024
Nieuws

Rotterdams onderwijscongres maakt kennisdeling mogelijk

Op woensdag 22 mei organiseert Stichting Campus Nederland de tweede editie het Inspiratiecongres ‘Welbevinden & Geluk in het Onderwijs’. De locatie is Debatpodium Arminius in Rotterdam. Het congres staat in het teken van het belang van talentontwikkeling voor het jonge brein in relatie tot kansengelijkheid.

Lees verder
Lees verder