Op verschillende scholen uit het primair- en voortgezet onderwijs organiseert Stichting Campus Nederland naschoolse programma’s. Gedurende een periode van vijf weken volgen zo ook de leerlingen van groep 7 en 8 van de Augustinusschool wetenschapslessen van Mad Science. Doordat de leerlingen iedere week aan de slag gaan met verschillende wetenschapslessen, kunnen zij meer te weten komen over dit onderwerp en hun talenten ontdekken en ontwikkelen op dit gebied.
Mad Science
Tijdens het naschoolse programma worden leerlingen van de Augustinusschool vijf weken lang door Mad Science meegenomen in de wondere wereld van experimenten, proefjes en demonstraties. Iedere week staat er een nieuw thema centraal waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan als een echte wetenschapper. Zo voeren de leerlingen iedere week weer te gekke proefjes en experimenten uit.
Wetenschapper van Mad Science: “Het doel van Mad Science is om leerlingen van de basisschool op een leuke, speelse manier enthousiast te maken voor wetenschap, natuur en techniek.”
Esma uit groep 8
Esma zit in groep 8 van de Augustinusschool en volgt de wetenschapslessen, omdat zij meer over wetenschap wil leren. “Ik vind wetenschap leuk, omdat je nieuwe dingen kunt ontdekken en kunt experimenteren.” Dit is niet de eerste keer dat zij wetenschapslessen volgt, zo vertelt Esma: “Ik zat twee jaar geleden samen met mijn buurjongen op wetenschapsles, dus toen ik dit zag dacht ik gelijk: Leuk, dit wil ik!”. Het allerleukste tot nu toe vond ze om te werken met de laser en te ontdekken hoe geluidsgolven ontstaan.
Mario en Koen uit groep 8
Mario en Koen uit groep 8 van de Augustinusschool doen mee met het naschoolse programma, omdat het hen leuk lijkt om na schooltijd met de wetenschapslessen nieuwe dingen te leren. Zo vertelt Mario: “Met wetenschap kom je meer te weten over hoe iets werkt en wat je ermee kan. Zo weet ik nu meer over hoe alles in de wereld in elkaar zit”. Mario vond het al sinds kleins af aan leuk om experimenten te doen met zijn broer, zo vertelt hij: “We maakten wel eens doosjes met lichtjes en dat vond ik heel leuk om te doen. Dit wilde ik heel graag nog een keer doen. Toen ik hoorde over de wetenschapslessen vertelde ik meteen tegen mijn moeder. Mijn moeder zei: Dit gaat je helpen voor de toekomst!”
Koen vertelt: “Ik vind het erg interessant om de wetenschapslessen te volgen, omdat ik hier echt dingen van leer. Ik vond het heel leuk om de lasers te weerkaatsen naar andere plekken en te leren hoe dat precies werkt”. De jongens leerden ook tijdens een van de lessen hoe statische elektriciteit werkt. Zo vertellen ze: “Ons haar werd statisch van de ballonnen, dat was echt heel erg grappig!”
De vijfde editie van Zomercampus010 vond plaats op 21 juli t/m 25 juli tijdens de eerst week van de zomervakantie. Leerlingen konden deelnemen aan verschillende workshops en clinics op het gebied van sport, kunst & cultuur, natuur en techniek. In dit artikel vertellen we je meer over de ervaringen van leerlingen én een mentor.
Lees verderIn de laatste week voor de zomervakantie organiseerde Penta De Oude Maas samen met Stichting Campus Nederland een inspirerende Campusweek voor leerjaar 1 t/m 3, vol workshops, clinics en ontmoetingen rond persoonlijke groei, verbinding en het maken van mooie herinneringen.
Lees verderTijdens de meivakantie vond de vijfde editie van Lentecampus010 plaats, met deelname van twaalf basisscholen. Leerlingen ontdekten hun talenten tijdens workshops over onder andere zwaartekracht, duurzaamheid en creatief ontwerpen. Het was een week vol plezier, nieuwe ervaringen en levensecht leren!
Lees verderBen je als schoolleider of bestuurder op zoek naar een effectief en waardevol programma voor je leerlingen? Lees hier meer of neem via onderstaande button contact met ons op voor meer informatie!
Neem contact op!